Verzia
pre tlač
Než
začneme so samotnou úpravou, by som mal objasniť niekoľko vecí:
•
Bitmapa zobrazená pri bootovaní se nachádza v časti kernel. Je uložená ako
zdrojový súbor, takže jej nahradzovanie nie je ťažké.
•
Systém obsahuje celkom 4 kernely.
To,
z ktorého sa bude bootovať záleží na počte procesorov / jadier a osadenej pamäti.
ntoskrnl.exe
- Kernel pre jednoprocesorové (jednojadrové) systémy
ntkrnlmp.exe
- Kernel pre viacprocesorové (viacjadrové) systémy
ntkrnlpa.exe
- Kernel pre jednoprocesorové (jednojadrové) systémy s viac ako 3 GB RAM
ntkrpamp.exe
- Kernel pre viacprocesorové (viacjadrové) systémy s viac ako 3 GB RAM.
Procesory
Intel s technológiou Hyperthreading sú považované za viacjadrové.
Windows
XP používa (na rozdiel od Windows 2000) pre bitmapu farebnú paletu. U Windows
2000 stačí v zdrojových súboroch vymeniť len bitmapy, u Windows XP je nutné
buď použiť štandardnú farebnú paletu alebo použiť špecializované nástroje,
ktoré umožnia zmenu palety.
Windows
2000
Vytvorte
si vo svojom obľúbenom grafickom editore bitmapový obrázok s veľkosťou 640x480
pixelov, ktorý bude obsahovať 16 farieb. Bitmapu uložte a spustite niektorý z
editorov zdrojov (napr. to môže byť
Resource
Hacker
/
(jeho český preklad)).
Otvorte príslušný kernel, otvorte v ponuke
Bitmap\1,
kliknite pravým tlačidlom myši na 1029 a
vyberte príkaz Replace
Resource.
Otvorí sa okno, v ktorom treba kliknúť na Open
file with new bitmap a
vybrať novú bitmapu. Teraz už stačí kliknúť na Replace a
bitmapa sa prepíše.
Súbor
teraz stačí len uložiť. Odporúčam ho uložiť pod iným názvom (napr. mykrnl.exe)
a upraviť súbor %systemdrive%\boot.ini (%systemdrive%= disk, na ktorom je nainštalovaný
operačný systém). Otvorte tento súbor, skopírujte riadok pod hlavičkou [operating
systems], upravte časť WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" hoci na "WINDOWS="Novy
boot screen" a pripíšte na koniec príkaz /KERNEL=MYKRNL.EXE. Boot.ini by mal vyzerať
nejako takto:
[boot
loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating
systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft
Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /noexecute=alwaysoff
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Novy
bootscreen" /noexecute=optin /fastdetect /noexecute=alwaysoff /KERNEL=MYKRNL.EXE
Docielili
sme toho, že pred bootovaním sa zobrazí ponuka, kde si budete môcť zvoliť,
či chcete nabootovať z pôvodného kernelu, alebo s novou bootovacou obrazovkou.
Windows
XP
Ako
už bolo uvedené vyššie, Windows XP majú v kerneli uchovanú paletu 16 farieb
a táto paleta sa nedá pohodlne ručne meniť. Otestoval som 2 nástroje na úpravu
bootovacej obrazovky pre Windows XP a obidva majú svoje prednosti a aj nedostatky.
Prvým z nich je
Boot
Editor a
druhý
Bootlogo.
Najprv ale postup so zachovaním palety.
Windows
XP so zachovaním palety
Ak
máte program Paint Shop Pro alebo Photoshop, môžete použiť aj predpripravené
palety, vytvoriť bitmapový obrázok a použiť rovnaký postu p ako pri Windows
2000.
Paint
Shop Pro:
16.pal
Photoshop:
16.act
Boot
Editor
Jeho
prednosťou je, že spracováva i bitmapové obrázky s vyšším farebným rozlíšením
a automaticky upraví paletu. Nevýhodou je vcelku slabá stabilita, ktorá sa neprejavovala
len mne, ale aj ľuďom vo fóre MSFN.
Program
stiahnite a rozbaľte. Ak bude pri spustení hlásiť chýbajúce knižnice, stiahnite
si aj
msvbvm60.zip a
obsah rozbaľte do rovnakej zložky ako Boot Editor.
Po
spustení sa vás program spýta, či chcete zobraziť súbor Readme. Môžete zvoliť
možnosť "No". Ďalšie okno bude vyzerať takto:
Zvoľte Close.
Teraz sa nachádzate v hlavnom okne Boot Editor-a.
V
menu vyberte File
- New boot screen.
Zobrazí sa nasledujúce dialógové okno.
Do
poľa "Name of new screen..." napíšte názov Vašej novej bootovacej obrazovky.
Pod týmto názvom bude uložená na disku.
Východzie
bitmapové obrázky novej obrazovky sú prevzaté z originálneho kernelu. Kernel
obsahuje niekoľko bitmáp, pre rôzne verzie systému. Aktuálnu bitmapu vyberiete
pomocou v políčku vedľa tlačidla Refresh.
Pre
Windows XP sú to Main
- #1 a Progress
bar (Pro) - #8.
Vyberte z ponuky, ktorú bitmapu chcete nahradiť a kliknite na Load
image.
Ak má vybraný obrázok vyšší počet farieb ako 16, tak vám program ponúkne
ich redukciu. Musíte súhlasiť. Ak rozmery nezodpovedajú pôvodnej bitmape, tak
vám Boot Editor ponúkne úpravu veľkosti. Po načítaní kliknite na
príkaz "Move",
aby program nahradil pôvodnú paletu novou.
Ak
ste nahradili bitmapy, tak ešte môžete nastaviť vertikálnu pozíciu ukazovateľa
postupu tak, že naň kliknete a budete ho ťahať. Horizontálnu pozíciu bohužiaľ
nie je možné meniť.
Ak je už všetko podľa vašich predstáv, kliknite na Test.
V nasledujúcom okne sa Boot Editor opýta, či chcete vytvoriť v boot.ini novú
položku. Kliknite na
Áno a
v nasledujúcom dialógu na Add.
Potom
OK,
teraz vás program bude informovať, že v zložke %windir%\system32 vytvorí kernel
s názvom NewBoot.exe.
Zvoľte OK.
Teraz stačí už len reštartovať a pred bootovaním vybrať z ponuky "OS
for testing new boot screen".
Ak
vám výsledok vyhovuje, zazálohujte v zložke %windir%\system32 pôvodný kernel
a premenujte súbor NewBoot.exe na
názov pôvodného kernelu. Potom otvorte súbor boot.ini v
koreňovom priečinku systémového disku a odstráňte riadok, ktorý vytvoril Boot
Editor.
Bootlogo
Bootlogo
je jednoduchý program na zmenu bootovacej obrazovky. jeho nevýhodou oproti Boot
Editor-u je skutočnosť, že neumožňuje redukciu farieb a vytvorenie novej palety,
takže to musíte urobiť sami až v editore. Vytvorte teda bitmapový obrázok s
veľkosťou 640x480, s farebnou hĺbkou 16 farieb a uložte ho. Rozbaľte a spustite
program Bootlogo.
V
Image Path vyberte priečinok, kde máte uložený obrázok a zvoľte ho v zozname Files.
Kliknite na Set
this Boot-Image.
Bootlogo vytvorí nový kernel s názvom NTOSBOOT.EXE a
do súboru boot.ini pridá
príslušnú voľbu podobne ako Boot Editor.
Michal
Pavlík
>>Pridať
komentár k článku<<
©
2007
Michal
Pavlík,
www.craftcom.net
^ nahor
^
<
späť
<
|